Afvallen / Insuline resistentie / diabetes type 2

Als afvallen niet lukt, kun je behoorlijk wanhopig worden. Mensen die al vaak afgevallen zijn en vervolgens weer aankwamen en mensen die veel koolhydraten of suikers eten kunnen last hebben van insuline resistentie.

De alvleesklier maakt insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat glucose (koolhydraten worden in je maag en darmen omgezet tot glucose) uit je voeding naar de cellen gaat als brandstof. Elke keer als je suiker of koolhydraten eet, maakt je lichaam insuline aan. Insuline opent als het ware de deuren van de cellen, zodat de glucose naar binnen kan om de cel te voeden. Door te vaak, te veel koolhydraten en suikers te eten zijn je cellen moe geworden. Ze reageren niet meer op de aangemaakte insuline, de deuren van de cellen gaan niet meet open. De cellen zijn resistent geworden voor insuline. Het gevolg is dat de cellen niet gevoed worden.

Ook al heb je goed gegeten, je cellen blijven schreeuwen om voeding. Je lichaam vertaalt deze noodkreten van de cellen als honger. Een oer-honger die veel sterker is dan jezelf. Ook al wil je nog zo graag afvallen, de hang naar koolhydraten of suikers is vele malen groter dan jouw wilskracht of zelfbeheersing. Afvallen onder deze omstandigheden is een absolute crime. En als je toch wat afgevallen bent is het bijna onmogelijk om op gewicht te blijven, want je cellen reageren nog steeds onvoldoende op insuline en worden niet goed gevoed zodat de oer-honger blijft bestaan.

Insuline resistentie is vaak het voorstadium van diabetes type 2. Bij diabetes type 2 maakt je lichaam te weinig insuline aan en de cellen reageren minder goed op insuline. Er blijft dan te veel suiker in je bloed zitten: je krijgt te hoge bloedglucosewaarden. Bij diabetes type 2werkt je alvleesklier steeds minder goed. Je hebt hierdoor steeds minder insuline.

Beide aandoeningen zijn welvaartsziekten die niemand hoeft te hebben! Als je maar de juiste voeding tot je neemt. Als je weet dat alle koolhydraten in je lichaam omgezet worden tot glucose (=suiker) en je weet dat je lichaam een probleem heeft met suikers, moet je dus geen suikersengeen koolhydraten meer eten. Zo simpel is dat!

Maar wat kun je dan wel eten? De oplossing is om tijdelijk ketogeen te gaan eten.
Je eet zeer koolhydraatarm met maximaal tot 20-25 gram koolhydraten per dag en veel méér gezonde vetten. Je lichaam maakt vrijwel alleen gebruik van vet (ketonen) als brandstof. Je komt daardoor in ‘ketose’. Met deze aanpak voel je je al snel energieker, ben je de hele dag lekker verzadigd en is afvallen geen probleem. Belangrijk is dat je op heel veel fronten gezondheidswinst kunt behalen. Zo verbeteren je cholesterolwaarden, je bloeddruk daalt, je zult minder ontstekingsreacties in je lichaam hebben (atritis, artrose en reuma knappen hier enorm van op), je gaat je helderder in je hoofd voelen en je krijgt veel meer energie.

Ik vertel je graag meer over deze manier van eten en wat acupunctuur je tijdens dit proces kan bieden. M.b.t. de voedingsadviezen om ketogeen te eten maak ik gebruik van de kennis van The New Food. Zie ook www.thenewfood.nl

Neem gerust contact met me op als je meer wilt weten. Of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Specialismen